KURENDA - SUSZA 2023
Informujemy, że rolnicy, którzy ponieśli straty w swoich gospodarstwach spowodowane suszą mogą składać wnioski w aplikacji publicznej „Zgłoś szkodę rolniczą” pod adresem: https://aplikacje.gov.pl/app/susza/#/campaign.
Jednocześnie w związku z wejściem w życie przepisów Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 lipca 2023r. zmieniającego Rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. poz. 1350) istnieje również możliwość wystąpienia z wnioskiem do komisji gminnej o oszacowanie strat w gospodarstwie rolnym, jednak należy mieć na względzie, że zgodnie z wytycznymi Wojewody Łódzkiego z dn. 21 lipca 2023 r.:
- raport sporządzony przez komisję gminną nie będzie wystarczający do sporządzenia protokołu lub kalkulacji- służył będzie jedynie do weryfikacji strat suszowych poniesionych w gospodarstwie i ewentualnej korekty procentu strat;
- możliwość zawnioskowania do komisji gminnych o oszacowanie strat nie zwalnia rolnika z konieczności zalogowania się do aplikacji publicznej „Zgłoś szkodę rolniczą” i wypełnienia stosownego formularza- jest to warunek konieczny do wygenerowania w aplikacji protokołu strat bądź kalkulacji strat;
- przeprowadzenie szacunku przez gminną komisję nie będzie możliwe po sprzątnięciu upraw w plonie głównym;
- nadal obowiązuje definicja suszy rolniczej oparta na wartości klimatycznego bilansu wodnego dla poszczególnych gatunków lub grup roślin uprawnych oraz kategorii glebowych opracowanego przez IUNG-PIB Puławy.
Aby gminna komisja mogła przystąpić do szacunku strat w gospodarstwie, rolnik winien złożyć następujące dokumenty:
- Wniosek o oszacowanie szkód przez komisję w gospodarstwie rolnym;
- Oświadczenie nr 1 o strukturze upraw i poniesionych szkodach (powierzchnia z dwoma miejscami po przecinku zgodna z wnioskiem o przyznanie płatności);
- Kopia złożonego w ARiMR wniosku o przyznanie płatności na 2023 r.
Wzory wniosków dostępne poniżej lub w siedzibie Urzędu Miejskiego w Błaszkach, pok. nr 20.